יום שני, 26 במרץ 2012

איך להוציא רשיון נהיגה אמריקאי?

לאחרונה התברר לנו שיתכן ואנחנו נוהגים בלי רשיון זה מספר חודשים. הדעות חלוקות, כלומר בספר החוקים של ה RMV (משרד הרישוי של מסצ'וסטס) כתוב שאם אתה מבקר אז מותר להתפרע על הכבישים המקומיים עם רשיון בינלאומי שנה מהגעתך. מצד שני, אם אתה גר פה (resident) אז צריך להוציא מייד עם הגעתך רשיון מקומי. אז מה אנחנו, מבקרים או דיירים?

מכיוון שאנחנו אוהבים ללכת על בטוח עיכבנו עד המקסימום האפשרי את הוצאת הרשיון האמריקאי כך שיהיה בטוח שלא נוציא אנרגיה לשווא. מקסימום יעצרו אותנו. חוץ מזה מבחינת האמהות אנחנו מבקרים ולא קבועים, אז בטח יש לזה משקל כלשהו בבית המשפט.

אבל, לכל שבת יש מוצאי שבת וגם זמננו להוציא רשיון מקומי הגיע. אז איך מתחילים? כמו רוב הדברים בארה"ב - בקניון. כלומר, ניגשים לקניון המקומי שם יושב משרד הרישוי, ובין פסטרמה למייבש כביסה, מוציאים גם רשיון. שלב ראשון: תיאוריה.

עקרונית הבחינה נערכת על בסיס "הוראות לנהג של מדינת מסצ'וסטס" שהוא ספר עב כרך בן 150 עמודים (שאינו בעברית) ובו מפורטים זמני הפתיחה של המשרדים, מה הענישה המקובלת על נהיגה תחת השפעת וודקה עם לימון ומה מדיניות החלפת הגלגל במשאית. ממש מבחני הלישכה, אפשר לקבל סחרחורת.

המבחנים מתבצעים על מחשב חכם מאד אשר מכיל מאגר של 10,000 שאלות ויודע לירות כלפיך את השאלות הקשות ביותר בהתאם לתשובות בהם אתה מראה חוסר ידיעה. התוכנה נבדקה על אסירים בכלא וויטקאסל והעלתה את מקרי האלימות, הדיכאון והחזרה בתשובה של המשתתפים. אם רוצים, אפשר להתיישב ותוך 3 חודשים של שינון הספר, להיות מוכן לבחינה.

או שאפשר לבקש להיבחן בעברית, ואת השאלון הזה כל הישראלים מכירים בע"פ. 5 דקות ואתה בחוץ.

חונים בקניון והולכים למשרד הרישוי

הכניסה ליד גאפ


 מותר לבקש כמה טייקים של התמונה שתופיע על הרשיון

יחידי הסגולה שעברו את התיאוריה ואת מבחן הראייה, מקבלים Lerner's Permit שאומר שמותר לך לנהוג עם נהג מלווה שתפקידו לאמן אותך. בניגוד לארץ, פה מותר להורים ללמד לנהוג.

אני מבין למה בארץ זה שונה, אם בארץ ההורים היו עושים זאת, השיעור היה נשמע בערך כך: "למה אתה לא חותך אותו?", "נא לעקוף את התור של המכוניות, ורק אז להשתלב", "לאין-כניסה בניגוד למה שחושבים מותר להיכנס, אבל ברוורס" בקיצור, החלטה נכונה לכל הדעות.

מה חסר? טסט וזהו (Road Test). קלי קלות, נכנסים לאתר משרד הרישוי, עונים על כמה שאלות ואז האתר אומר שהוא לא מבין מה אתה רוצה ושתתקשר. 40 דקות המתנה על הקו והנה יש לנו תור לטסט בעוד 3 חודשים בעיר הקרובה (לאלסקה). מסתבר שה-RMV עושים את השתלמויות שירות הלקוחות באותו מקום ש-HOT עושים.

לטסט צריך להביא את האוטו שלך עם מלווה (Sponser) שהוא אחראי לאוטו כי אתה הרי לא יכול לנהוג נכון? רוב הישראלים מביאים את האוטו שלהם ומשמשים ספונסרים אחד של השני אבל מכיוון שהאוטו שלנו אינו מתאים לטסט כי צריך שיהיה לו הנדברקס בין המושבים ואסור שיהיו לו עזרי רוורס. וכמו כן בגלל שקבעו לנו מבחן נהיגה בעיר שבקושי נמצאת על המפה, לא נעים לנו לבקש מאנשים שיקחו יום חופש רק כדי לעזור לנו, אז אנחנו שוכרים מורה לנהיגה שיביא את עצמו ואת האוטו שלו, תודה.

לני (Lenny) המורה לנהיגה, מתגלה כעילוי, מלבד היותו האיש הנחמד בעולם, הוא איש מקצוע ומיד מבין שלמרות שאנחנו נוהגים כבר-20 שנה, יש חוקי נהיגה מקומיים שאיננו מודעים אליהם, לדוגמא:
  • אם נוגעים עם הגלגל במדרכה, גם בזמן חנייה ברוורס - כשלון מיידי
  • חובה לדעת את איתותי היד לפניות למקרה שהאיתותים שלך לא עובדים (למה שלא יעבדו?)
  • בחנייה ברוורס, צריך להביט לאחור (מסתבר שזה הכי קשה לי)
  •  three point turn זו פניית פרסה באמצע הרחוב שיש לה חוקים משלה
  • בעת יציאה מחנייה, צריך לדחוף את הראש החוצה מהחלון ולהביט אחורה ולא להסתכל במראה הקטנה
  • אם להולך רגל מתחשק לעבור באמצע הרחוב, צריך לעצור לאדון, ולחכות עד שידרוך על המדרכה השנייה.
  • ליד בית-ספר, נוסעים לא יותר מ-20, גם אם ילדי כיתה א' עוקפים אותך בריצה.
  • וכמובן, אם חונים בגבעה, צריך לסובב את הגלגלים הצידה כך שיעצרו את הרכב אם ידרדר.

מצויידים בידע החדש ניגשנו לבחינה רק כדי לשכוח להסתכל לאחור בזמן רוורס (רועי) ולנסוע במהירות מופרזת ליד בית ספר (אורית). הבוחנת לא התרשמה מהטעויות שלנו והעבירה אותנו (בגלל שלני, מורה הנהיגה השאקל, לא חדל מלפטפט על קץ העולם שיגיע במהרה השנה והיסב את תשומת ליבה רוב המבחן). חוץ מזה היא היתה ממש נחמדה והבינה שבגלל הידע הקודם שלנו ברכיבה על גמל מישראל, אנחנו מבינים איך לנהוג.

לני מסביר מהי הדרך הנכונה לחנות לאחור

אורית חוזרת מהטסט שלה, סימן חיובי - אין הולך רגל על הפגוש


נישקנו ללני את הרגליים ונסענו עם הרשיון החדש שלנו (זמני, מונפק במקום) חזרה לבוסטון לאכול לאפה עם עוף שפה נקראת פוקאצ'ה.

* עדכון - מבחן הרישוי בעברית בוטל. מעניין למה. חוץ מזה, עוד פרטים על הוצאת רשיון אפשר למצוא כאן. ספר החוקים נמצא בלינק הזה.


15 תגובות:

  1. ואו זה העלה לי זיכרונות ישנים...
    הנהגים החדשים של היום...
    מי היה מאמין שיש אנשים שלא יודעים שכשנוגעים עם הגלגל במדרכה, גם בזמן חנייה ברוורס זה כשלון מיידי!
    (רק שנהיה ברורים זה גם בארץ ואני ידעתי מזה.)
    אבל, בשעה טובה.
    אני רק מקווה שעד שאבוא לבקר תוכלו לנסוע בלי מלווה...

    השבמחק
    תשובות
    1. הגוזלים למדו לצייץ...

      מחק
    2. בתקופתנו יכלת לטפס על המדרכה וזה היה סבבה. אולי.

      מחק
  2. אם אסור לגעת במדרכה זה אומר - שכל מה שאמרנו על איתי שלא יודע לנהוג אבל יודע להחנות - גם את זה הוא בעצם לא יודע...

    השבמחק
    תשובות
    1. לחנות בתל אביב זה בכלל מבחן אחר שבודק את היכולת להכנס למקום שקצר יותר מאורך הרכב. האמריקאים בכלל לא מכירים בעיות מהסוג הזה

      מחק
  3. הכי חשוב לציין שלא הרסנו את הסטטיסטיקה המושלמת של משפחת שחורי בנושא מעבר בטסט ראשון

    השבמחק
  4. רווח נקי שלי מאז שהצטרפתי למשפחה

    השבמחק
  5. אז אם קבלתם רשיון אמריקאי אז זה סימן שאתם יודעים לנהוג?

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מאמין שיש קשר רופף בין הדברים

      מחק
    2. אתה תמיד אומר שאידיוט שיש לו תואר הוא אדיוט מדופלם...

      מחק
  6. תודה רבה על ההסבר! איזה מסמכים צריך להביא כדי לגשת לתאוריה?

    תודבה רבה! איל

    השבמחק
  7. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  8. תודה רבה! והשאלות בעברית? משהו מסובך?

    השבמחק
    תשובות
    1. לא יותר מידי. לנו הופיע על חוקי הדרך וחוקי הענישה. צריך ללמוד את זה מהחוברת שלהם מהלינק שמופיע למעלה. אין צורך ללמוד את זמני פתיחת המשרדים, חוקי נהיגה במשאיות וכו'.

      מחק
  9. ענק, תודה רבה. אני כרגע עובר אותו תהליך ונתתם לי נקודת אור כאשר רשמתם 'תיאוריה בעברית', לצערי ניפצת זאת בסוף המאמר... אך בכל זאת תודה

    השבמחק